Een terrasje doen, picknicken, fietsen in de zon, lekker barbecueën of in de tuin werken?

Check de UV-index!

4
  • 3
  • 4
  • 5

Matig

Draag kleding die goed beschermt tegen UV-stralen, een hoed, gebruik een zonnebrandcrème met beschermingsfactor 30 of meer, beperk de tijd in de zon tussen 12u en 15u.

De UV-index is gebaseerd op gegevens van het KMI te Ukkel.

De UV-index op jouw plekje onder de zon checken? Download gratis de SunSmart Global UV-app!

Download hieronder gratis de SunSmart Global UV-app!

Laag 1 2
Matig 3 4 5
Hoog 6 7
Zeer hoog 8 9 10
Extreem 11+

Wat betekent UV-index?

De UV-index meet het niveau van de zon (zonkracht) op een schaal van 0 (zeer laag) tot 11+ (extreem). Het UV-niveau wordt beïnvloed door een aantal factoren: tijdstip van de dag, tijd van het jaar, bewolking, hoogte, locatie en omringende oppervlakten.

In de zomer denkt iedereen eraan zich tegen de zon te beschermen. Maar we vergeten dat vanaf maart en zeker april de zon even krachtig schijnt als in augustus. Ook al voel je ze niet, UV-stralen kunnen je huid al in minder dan 15 minuten beschadigen.

UV kan je rechtstreeks van de zon bereiken maar het kan ook op verschillende oppervlakten weerkaatsen en via deeltjes in de lucht verspreiden. UV-straling veroorzaakt het bruinen maar ook zonnebrand, vroegtijdige veroudering maar ook oogschade en het is de voornaamste oorzaak van huidkanker.

VANAF EEN UV-INDEX VAN 3, RADEN WE JE AAN JE TEGEN DE SCHADELIJKE STRALING VAN DE ZON TE BESCHERMEN!

PAS DE 3 TIPS TOE:

Zon weren, kleren, smeren

Zon weren: Blijf tussen 12u en 15u zoveel mogelijk uit de zon en zoek de schaduw op. Wees bewust dat, zelfs in de schaduw, omgevingsstraling van bv. water, zand en sneeuw de blootstelling verhogen.

Kleren: Bedek de huid met beschermende kledij, draag een hoofddeksel en een zonnebril met UV-bescherming. Dicht geweven stoffen geven een betere bescherming.

Smeren: Smeer de onbedekte huid royaal in met zonnebrandcrème (minstens factor 30, met UVA- en UVB-filters en waterbestendig) om de 2u. Vergeet de lippen en de oren niet. Zonnebrandcrèmes geven geen volledige bescherming en moeten gebruikt worden in combinatie met schaduw en kledij. Smeer zeker na zweten, zwemmen en afdrogen.

BESTEED EXTRA AANDACHT AAN HET BESCHERMEN VAN (JONGE) KINDEREN TEGEN UV EN VERMIJD DE ZONNEBANK.

HET ZONGEDRAG VAN DE BELGEN:

79% van onze ondervraagde volwassenen en 43% van de kinderen liep in 2021 een vorm van zonnebrand op.*

Bij het merendeel van hen gebeurde dit in ons eigen land en vaker tijdens een openluchtactiviteit dan bij het zonnen.*

Minstens 75% van de huidkankers is te wijten aan overmatige blootstelling aan uv-stralen.

Hoewel 90% van de bevolking de term UV-index kent, houdt slechts 26% er altijd rekening mee.

* UV-monitor 2021, Ipsos in opdracht van Stichting Tegen Kanker (n = 1001)

Meer weten?

Download dan ook de brochure “9 tips om huidkanker te voorkomen” van Stichting tegen Kanker!

Download hier je gratis brochure

In deze brochure vind je 9 tips om je risico op huidkanker te voorkomen en om hiervoor goede gewoonten aan te nemen.

Gelieve dit veld in te vullen aub
Gelieve dit veld in te vullen aub
Gelieve dit veld in te vullen aub
Gelieve dit veld in te vullen aub
Gelieve dit veld in te vullen aub